onsdag 24. februar 2010

Gjesteblogg

Dette er jo Marits blogg, men hun har invitert meg til å bidra. Jeg har lenge tenkt på å skaffe meg en blogg selv, men det har blitt med tanken og derfor er jo dette en fin mulighet. Hovedsaklig skal jeg bidra med middagstips, enkle oppskrifter og alt som har med matlaging å gjøre. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så utrolig variert i matveien, men fordi jeg elsker å lage mat. Tilbringer MYE tid på kjøkkenet! Det verste jeg vet er når klokka nærmer seg fem og jeg enda ikke har funnet ut hva jeg skal lage til middag. Noen ganger føler man at de samme rettene går på repeat, og matlagingen føles som et slit. Derfor er det greit å ha noen basisoppskrifter som kan varieres i det vide og brede.
Her kommer første tips, en klassiker som er veldig enkel å lage, og man kan lage STOR porsjon som fryses ned. Italiensk Bolognese kan brukes til både spaghetti, lasagne og pizza, og er kjempegrei å ha i frysern. (Dessuten får man "lurt" i barn grønnsaker på en lettvinn måte)

Kjøttsaus Bolognese
(alt er ca, jeg lager alt på slump)
1,5 kg karbonadedeig/kjøttdeig
8-10 gulrøtter
8-10 stangselleri (kan sløyfes)
3-4 løk
3-4 fedd hvitløk
4-5 bokser hakkede tomater
3-4 små bokser tomatpure
en slump rødvin
salt, pepper
gjerne provancekrydder eller et eller anna
Gulrøtter, selleri, løk og hvitløk hakkes så fint som mulig
Brunes i en panne
Brun karbonadedeig, bland i løk++ tilsett rødvin og la det koke et par min
Tilslutt tilsettes krydder og tomater
La det hele småkoke 1-2 timer, (jo lengre jo bedre..)
(Beklager elendige bilder, digitalkameraer er virkelig ikke det de engang var..)





1 kommentarer:

Marit ♥♥♥ sa...

Det var lurt å lage en stor porsjon og fryse ned - tror jammen jeg skal gjøre det :)

Veldig greit for oss å lage saus selv, for da kan jeg kutte ut salt, sånn at Lillesøster også få smake :)

Legg inn en kommentar